بهداشت روانی در دورکاری بررسی معایب و مزیت

بهداشت روانی در دورکاری بررسی معایب و مزیت

5/5 - (4 امتیاز)

بررسی بهداشت روانی در دورکاری همچنین بررسی تحقیق روانشناسان در مورد دورکاری، مزیت های دورکاری و معایب دورکاری همراه با آژانس دیجیتال ایتروز.

دورکاری یک روند متداول در بسیاری از صنایع امروز به ویژه خدمات فنی و تجاری است. اما برای کسانی که به زندگی اداری یا روش معمول کار عادت کردند، تله ورکینگ می‌تواند سلامت روان حتی نسبتا خفیف به خطر بیندازد‌.

در دوران کرونا بسیاری از کارمندان در دوران ویروس کرونا به اجبار محل کارشان تغییر کرد و دورکاری را تجربه کرداند به همین دلیل سلامت روان را در این مورد باید جدی گرفت.

بهداشت روانی در دورکاری

تعامل روزانه ما با افراد نشان داده است که باعث تقویت احساس و تعلق در جامعه می شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که عادت به همزیستی در جامعه دارند و به صورت مکرر به کافه ها، رستوران‌ها و رویدادهای مختلف می روند درصورت تنهایی و انزوا دو برابر سلامتی جسمی و روانی برای آنها بیشتر از چاقی مضر است.

بهداشت روانی در دورکاری

اما این تحقیق بر اساس ویروس کرونا که باعث دگرگونی شرایط جامعه شد بررسی شده است اما اثرات تله کامیوتینگ بر سلامت جسم و روان ما چیست؟

بررسی و تحقیقات بهداشت روانی در دورکاری

یک مطالعه نشان داده است برای کسانی که به طور عادی از راه دور کار میکند ۱۹ درصد تنهایی را گزارش می کند. احساس تنهایی در بلند مدت خطرناک است مخصوصاً برای افرادی که تنها زندگی می کنند. یکی از روش های مدیریتی برای افزایش سلامت روانی کارکنان در دوران ویروس کرونا به ویژه برای کسانی که عادت به دور کاری ندارند و شرایط باعث دورکاری آنها شده، حفظ روابط با همکاران دیگر و مدیران است. این نه تنها برای عملکرد کار بلکه برای سلامت عاطفی و روانی بسیار مهم است.

مطالب مرتبط دیگر :

در هنگام دورکاری زمانهایی را برای استراحت و تحرک به خود اختصاص دهید برای شادابی بیشتر میتوانید کمی راه بروید و یا قهوه بنوشید. کمتر بودن در مدت زمان نه تنها در دورکاری مشکلات روحی و جسمی برای شما ایجاد می کند بلکه در محل کار هم تقریباً به همین شکل می باشد.

طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت زیرساخت های ابری ایالات متحده آمریکا ۵۲ درصد گزارش دادند آنها ساعت های طولانی تری را نسبت به کارمندان شرکت که در محل کار هستند فعالیت دارند. کارمندان دورکار احساس می کنند مجبورند ساعت های بیشتری کار کنند تا ثابت کنند می توانند از خانه کارا با کیفیت انجام دهند همین امر باعث شده لطمه‌های روانی و جسمی ببینند.

بنابراین نکته نکات تازه اهمیت برای مدیران و کارمندان دورکار این است که ساعات خود را مدیریت کرده، به طور مداوم و با تحرکات کم در مدت زمان طولانی کار نکنند و زمانی را برای استراحت به خود اختصاص دهند. با توجه به روحیات افراد مختلف که در بالا گفته شد سعی کنند با همکاران دیگر تعامل داشته باشند.

برای حفظ سلامت روانی و سلامتی جسمی خود و حمایت از خانواده برای کار در فضای خانه و تله کامیوتینگ لازم است برنامه منظمی برای خود تهیه نمایید که شامل استراحت در طول شبانه روز، ورزش، تعامل اجتماعی در آن باشد.

جالب است بدانید افراد عصبی و افراد اوتیسم گزینه مناسب تری برای دورکاری می‌باشند به این دلیل که در تله ورکینگ حواس پرتی، مشاجره با همکاران،فشارهای عصبی، تاثیر محیط کار بر روی این افراد بسیار کمتر است به همین دلیل از طریق دورکاری بهره وری بیشتری دارند و راحت تر کار ها را می توانند انجام دهند.

مزایای دورکاری

مزایای بسیاری برای ارتباط از راه دور وجود دارد دورکاری کارمندان آزادی بیشتری در ساعات کاری و محل خود را می دهد این باعث می شود تا تعادل بیشتری در کار و تعهدات شخصی داشته باشند. کاهش زمان رفت و آمد مخصوصاً برای افرادی که زمان زیادی را برای رسیدن به محل کار باید طی کنند و همچنین به غیر از پس انداز زمان از نظر مالی نیز بسیار به صرفه می باشد و می توان هزینه های رفت و آمد را پس انداز نمود از استهلاکات نیز جلوگیری کرد.

مزایای دورکاری و معیب دورکاری

همانطور که دورکاری برای کارمندان بسیار خوشحال کننده است برای کارفرمایان نیز به همین شکل می باشد، اجازه کار کردن از راه دور باعث می شود کارفرمایان تمرکز بیشتری در مسائل مربوطه داشته باشند و بتوانند بهتر از اینها را مدیریت و آنها را کاهش دهند.

معایب دورکاری

برای کار کردن در خانه شما باید بسیار با انگیزه باشید وگرنه ممکن است به راحتی پریشان شوی و یا اینکه در کافه و یا مکان های عمومی فعالیت خود را انجام دهید.

کار کردن در خانه کمی شما را منزوی می‌کند زیرا در محل کار می‌توانید با همکاران و دوستان گفتگو نمایید و در رفت و آمد به سمت محل کار و خانه از انرژی بقیه افراد استفاده نمایید. اما این امکان وقتی دور کار هستید در دنیای امروز کمی شما را منزوی می کند زیرا هنوز دورکاری به پختگی لازم برای ارائه کامل تبدیل نشده است.

مطالب دیگر آکادمی ایتروز :

یکی دیگر از معایب دورکاری استقلال بیش از حد آن است، بیشتر ما برای انجام امور خود استقلال فردی نیاز داریم اما دورکاری استقلال ما را بیشتر می‌کند. وقتی هیچ کسی شما را کنترل می کند شما وظیفه دارید انگیزه خود را حفظ کنیم یا می‌توانید به کارهای شخصی در زمان کار بپردازید. اگر نتوانید مسئولیت های خود را مدیریت نمایید دچار مشکل خواهد شد.

اما قطعاً در سال های آینده همانطور که گفته شد تغییراتی برای فعالیت در زمینه دورکاری ارائه میگردد، امکان های ایجاد شده برای فعالیت در این موضوع که باعث می شود این مشکلات نیز برای افراد دور کار پیش نیاید.

منبع » آکادمی ایتروز

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتس‌اپ
پینترست
ایمیل
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *