دامنه چیست و چگونه دامنه ثبت کنیم؟

دامنه چیست و چگونه دامنه ثبت کنیم؟

5/5 - (2 امتیاز)

می خواهید در رابطه با دامنه بدانید؟ می خواهید دامنه ثبت کنید؟ اگر می خواهید همه چیز را درباره دامنه بدانید همراه ما باشید

برای شروع کسب و کار نوین و راه اندازی وب سایت بدون در نظر گرفتن کاربری آن (شرکتی, شخصی, خبری, فروشگاهی) باید در ابتدا دامنه انتخاب کنید. انتخاب دامنه در برخی از موارد دامنه رابطه مستقیم با موفیت و یا شکست شما در آن تجارت دارد. بنابراین انتخاب دامنه بسیار مهم است . دامنه نکاتی دارد که اگر بدون در نظر گرفتن آن ثبت شود در آینده دامنه موفقی نخواهد بود. در این مقاله سعی شده بدون استفاده از کلمات تخصصی به صورت عامیانه تمام مواردی که شاید برای شما سوال باشد و یا نکاتی که باید بدانید را مطرح کردیم بنابراین تا انتها همراه ایتروز باشید.

دامنه چیست؟

دامنه یا (domain) در لغت گستره نام اینترنتی است که وب سایت از طریق آن قابل دستیابی است. دامنه نامی است که مخاطبان را به سایت شما هدایت می کند. دامنه نام منحصر به فردی است که از طریق شرکت های خدمات هاست و دامین قابل ثبت می باشد. هزینه دامنه ها با توجه به پسوند آن متفاوت است و معمولا پس از یک سال باید تمدید شود. دامنه ها پس از ثبت قابل تغییر نیستند و شخص دیگری نمی تواند آن نام را با همان پسوند ثبت نماید . مالک دامنه کسی است که آن را ثبت می کند. در حقیقت دامنه ها متشکل از اعدادی هستند به نام دی ان اس (DNS) که آی پی های سرور بر روی آنها تنظیم می شود. به خاطر سپردن آی پی ها برای افراد مشکل هست برای همین از دامنه برای معرفی سایت استفاده می کنند.

تفکیک دامنه

برای مثال دامنه http://google.com از سه بخش اصلی تشکیل شده که در ادامه به تفکیک آن می پردازیم
http مخفف کلمه Hyper Text Transfer Protocol اصطلاحا به پروتکلی گفته می شود که برای ایجاد ارتباط، دریافت، و ارسال داده ها بین سرور و کلاینت استفاده می شود.
google نام دامنه شرکت گوگل است
.com پسوند دامنه google است
پسوند ها نوع های گوناگون یا معانی خاص دارند که در ادامه برخی از آنها را بررسی می نمایم

دامنه چیست و چگونه دامنه ثبت کنیم؟

معانی برخی از پسوند های دامنه

com. معروفترين و پر استفاده ترين پسوند براي دامنه هاي سايتهاست.com مخفف Commercial به معناي تجاري است. البته بسياري از سايتهاي همه منظوره نيز از پسوند com استفاده ميکنند.
net. مخفف واژه Network به معني شبكه ميباشد و عموما توسط شركتهاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي و شبكه هاي اطلاع رساني مورد استفاده قرار مي گيرد.
org. اختصار واژه Organizations به معني سازمان ‌، تشكيلات‌ ميباشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهاي غير انتفاعي كه غالباْ فعاليت غير تجاري (يا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار مي گيرد.
edu. مخفف واژه Education به معني آموختن دانش ميباشد؛ و براي مقاصد تعليمي چون پايگاههاي آموزشي به كار ميرود.
gov. اختصار واژه Goverment به معني دولت ميباشد و اين پسوند مربوط به نهادهاي دولتي است.
biz. مخفف Business به معني تجارت ميباشد كه خــاص سايتهاي شغلي – تجارتي به ويژه خدمات مربوط به تجارت الكترونيكي، ايجاد گشته است.
int. اختصار واژه International به معني بين المللي ميباشد كه حوزه اينترنتي سازمان هاي بين المللي را نشان مي دهند.
inf. اختصار واژه Information به معني اطلاعات ميباشد كه در سايت هايي مورد استفاده قرار مي گيرد كه بنحوي با امر اطلاع رساني در هر موردي، مرتبط مي باشند. انواع اطلاع رساني در رشته هايي مانند علوم، معرفي محصولات، معرفي خدمات و … اختصاص يافته اند.
web. پسوند سايتهايي كه به مباحث Web مي پردازند.
name. اين اولين نوع پسوندي است كه خاص افراد (اشخاص حقيقي) ايجاد شده است. در حقيقت كليه افرادي كه به هر منظور شخصي مي خواهند براي خودشان Website ايجاد كنند ميتوانند از اين پسوند استفاده کنند.
ac. پسوند دامنه ملی جزاير آسكنشن (Ascention Islands) است. از طرفي براي مراكز ارائه دهنده سرويس است ميباشد به شرطي كه اداره كامپيوتري، اينترنتي؛ بدون هر گونه وابسته اي،نيروها جديدي استخدام نمايد.
ws. پسوند دامنه ملی کشور ساموا (Western Samoa) است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و مي تواند هر نوع وب سايتي را در بر گيرد.
us. اين نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور آمريکا است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (us) بمعنی (ما) مورد استقبال قرار گرفته است.
tv. اين نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو (Tuvalu)است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبکه های تلويزيونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای اين منظور نيز مورد استفاده قرار ميگردد.
museum. سايتهاي داراي اين پسوند، مخصوص موزه ها مي باشد.
aero. اين پسوند مختص سايتهاي مرتبط با حمل و نقل هوايي می باشد.
mil. اين پسوند مربوط به سايتهای نظامی است.
cat. اين پسوند براي انجمن هاي فرهنگي، تربيتي و زبان شناختي كتلن (Catalan) در نظر گرفته شده است.
coop. پسوند اختصاص داده شده براي شركت هاي تعاوني مي باشد.
jobs. سايت هاي داراي اين پسوند، منبع اطلاعات انساني براي مديران مي باشد كه قصد استخدام كارمند را دارند.
mobi. كاربرد اين پسوند براي پايگاهاي فروش و سرويس دهي محصولات موبايل مي باشد.
pro. اين پسوند براي سايت هايي كه در حوزه اينترنتي افراد حرفه اي فعاليت مي كنند در نظر گرفته شده است. مانند دانشمندان علم فيزيك، حسابداران، حقوق دانان و …
travel. اين پسوند مختص شركت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی مي باشد.
ir. پسوند دامنه های ايرانی مي باشد و ثبت آن توسط افرادی كه رسما مقيم ايران هستند انجام مي شود.
co.ir. اين پسوند مخصوص سازمانها و شركتهاي غير دولتي ميباشد. شركت هاي متقاضي اين پسوند بايد دارای شرکت ثبت شده باشند.
ac.ir. اين دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد.
sch.ir. اين پسوند مختص براي مدارس، موسسات آموزشی و ساير سازمانهاي آكادميك تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.
net.ir. اين دامنه مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.
gov.ir. عموميت اين پسوند براي بخش های اجرايي موسسات و وزارتخانه ها و سازمانهاي زيرمجموعه قواي مجريه، مقننه و قضاييه جمهوري اسلامي ايران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.
org.ir. پسوندي براي انجمن های علمی، سازمانهاي غير انتفاعي رسمي و موسسات بين المللی ثبت شده كه دولت ايران يا يكي از موسسات آن عضو آنهاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.
id.ir. كاربرد اين پسوند براي اشخاص حقيقی تابع کشور ايران بوده و ارائه تصوير شناسنامه متقاضی الزامی مي باشد.

چه پسوندی برای دامنه بهتر است ؟

با توجه به تعاریف بالا هر پسوند معنی و مفهوم خاصی دارد اما شما می توانید هر پسوندی را ثبت نماید. یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین پسوند دامنه .com می باشد و کاربران بیشتر سعی می کنند پسوند دات کام ثبت کنند. به جز پسوند دامنه های بین المللی هر کشور پسوند خاص خود را دارد که بعضی از آنها برای تشابه آن محبوب شده اند مانند دامنه .co به علت تشابه به مخفف “co” کمپانی محبوب شده پسوند کشور کلومبیا است و یا دامنه .me به علت تشابه معنی به “من” و یا کلمه “middle east” محبوب شده برای کشور مونته نگرو می باشد. پسوند کشورمان ایران .ir می باشد که توسط سازمان دامنه کشوری ایران (ایرنیک) راه اندازی و پشتیبانی می گردد.

پسوند های بین المللی بهتر است یا ir

تفاوت دامنه های بین المللی و دامنه های کشورها در استفاده از سخت افزار ها و زیرساخت های شبکه ای هر کشور می باشد. پسوندهایی بهتر هستند که راحت تر نوشته و خوانده شوند, مرتبط به فعالیت سایت باشد.

ایندکس شدن پسوند
برای ثبت هر پسوندی حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می کشد تا دی ان اس دامنه ایندکس شود اما سرعت ایندکس در دامنه های بین المللی بالاتر است.

قیمت پسوندها
هزینه پسوند های بین المللی به دلار حساب می شود و چندین برابر هزینه پسوند آی آر است که به ریال حساب می شود.

امنیت پسوندها
امنیت پسوندهای آی آر از پسوند های بین المللی بیشتر است.

دامنه چیست و چگونه دامنه ثبت کنیم؟

نکاتی برای ثبت دامنه

اگر به دامنه های معروف و جهانی دقت کنید متوجه نکاتی مشترک در تمامی این دامنه ها می شوید.

قوانین ثبت دامنه
دامنه ها به دو صورت حروف و عدد به زبان لاتین و به حروف فارسی ثبت می شود.

کوتاه بودن دامنه
یکی از نکاتی که در ثبت دامنه مهم است کوتاه بودن دامنه می باشد. کوتاه بودن دامنه باعث می شود مخاطبین آن را سریع تر حفظ شوند. هر چه دامنه کوتاه تر باشد موتورهای جستجو بیشتر آن را می پسنداند.

دامنه با معنی
خیلی از افراد برای کوتاه کردن دامنه کلمات را مخفف می کنند و در چند حرف آن را خلاصه می کنند. مثلا شرکت ایران کشور من (iran keshvare man) از مخفف ikm برای سایت خود استفاده می کند. حال این دامنه دامنه ای کوتاه است با پسوند بین المللی یا کشوری اما دامنه قابل درکی برای مخاطبین است ؟ آیا مخفف کردن کلمات برای ثبت دامنه مفید است ؟

طبق تحقیقات صورت گرفته اکثرا سایت های خبری از کلمات مخفف برای دامنه خود استفاده می کنند و چند دلیل دارد. ۱٫ نام اکثر رسانه های خبری مخفف است بنابر این از دامنه مخفف استفاده می کنند. ۲٫ مخفف بودن نام آنها به صورت اتفاقی نبوده و با فکر و استفاده از هوش به صورتی مخفف شده تا به سرعت بیان شود, به خاطر سپرده شود. ۳٫ برای تولید لینک خبر هرچه لینک کوتاه تر شود کیفیت لینک بالاتر می رود. بنابراین استفاده از کلمات مخفف با داشتن خصوصیات بالا برای سایت های خبری مفید است اما برای سایت های دیگر معنی مهمتر است و بیشتر به خاطر می ماند. معنی مرتبط با فعالیت اما کوتاه.

چگونه دامنه ثبت کنیم؟

ICANN یک سازمان بین المللی غیرتجاری می باشد که یکی از فعالیت آن مسوولیت پورتکل هاى شناسايى و دامنه هاى اينترنتى عمومى و کشورى و مديريت روت سرورهاى اصلى اينترنت است و با شرکت های بزرگی مانند godaddy , register , onlinenic و … همکاری می کند. شرکت های زیادی در ایران خدمات ثبت دامنه انجاممی دهند که از معتبر ترین آنها می توان به هاست ایران و برتینا اشاره کرد. قیمت های ثبت دامنه متفاوت بوده اما این دو شرکت از نظر کیفیت در خدمات دهی معرفی شده اند و جنبه تبلیغاتی و یا رپرتاژآگهی نیست. سازمانی که مسوولیت پسوندهای آی آر را دارد ایرنیک است.

برای ثبت دامنه ابتدا :

نام مناسب مرتبط به فعالیت خود انتخاب نماید
سعی کنید نام دامنه کوتاه باشد
چندین پسوند مناسب و مرتبط به فعالیت خود انتخاب کنید
به سایت های مذکور رفته و نام انتخابی دامنه را با پسوند ها چک نماید
هر کدام از پسوندهایی که قابل سفارش بود را سفارش دهید
به شما تبریک می گویم. حال نوبت ثبت هاست مناسب است. قبل از خرید هاست حتما مطلب (هاست چیست و انتخاب هاست مناسب) را مطالعه بفرماید.

منبع : وبلاگ ایتروز

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتس‌اپ
پینترست
ایمیل
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *