سی ام اس CMS چیست

4.2/5 - (5 امتیاز)

سی ام اس  cms مخفف کلمه سیستم مدیریت محتوا content management system چیست. بیشتر با سی ام اس سیستم مدیریت محتوای وب سایت آشنا شوید.

سی ام اس CMS سیستم مدیریت محتوای سایت چیست

سیستم مدیریت محتوای سایت یا سی ام اس (CMS) مخفف کلمه content management system ، نرم افزار تحت وبی است که یک یا چند نفر از طریق آن می توانند محتوا تولید کنند. ویژگی سی ام اس ها با هم متفاوت است اما در تمامی آنها امکان مدیریت سایت فرآهم میگردد برای مثال مدیریت مطالب ، مدیریت کاربران ، مدیریت دیدگاه ها و.. قابل درج ، ویرایش و حذف است. سیستم مدیریت محتوا به دلیل داشتن کنترل پنل مدیریت برای اجرای تغییرات در آن یک سایت داینامیک به حساب می آید و جزء طراحی سایت داینامیک است.

سی ام اس ها نسل جدید از وب سایت ها هستند که قابلیت مدیریت آن را بدون دانش طراحی سایت فراهم می سازد. وب سایت های استاتیک که در گذشته طراحی می شد فاقد پنل مدیریت و اعمال تغییرات بود. به غیر از طراح سایت شخص دیگری نمی توانست در بخش هایی از سایت تغییرات ایجاد نماید اما با پیشرفت سایت ها و شکل گیری سایت های داینامیک این امکان فراهم شد تا افراد بدون دانش طراحی سایت بتوانند وب سایت خود را مدیریت نمایند.

سی ام اس ها از دو بخش اصلی تشکیل شده اند :

  1. CMA مخفف content management application رابط کاربری front-end برای اعمال تغییرات بدون تخصص خاصی در وب سایت است.
  2. CDA مخفف content delivery application مسوول تفسیر اطلاعات برای به روز رسانی هسته سی ام اس است.

سیستم مدیریت محتوا یا سی ام اس از هسته کدباز تشکیل شده و قابل توسعه می باشد. این توسعه از طریق پلاگین و اضافه کردن برنامه نویسی در قالب سایت امکان پذیر است.

بهترین سیستم های مدیریت محتوا

از بهترین سیستم های مدیریت محتوا سی ام اس می توان به نرم افزار های تحت وب زیر اشاره نمود.

  1. WordPress
  2. Joomla
  3. Drupal
  4. TYPO3
  5. Contao

طبق آمار سایت معتبر ۱and1 حدود ۱۸ میلیون وب سایت از وردپرس ، ۲٫۵ میلیون از جوملا ، ۷۷۲ هزار سایت از دروپال ، ۴۲۵ هزار سایت از TYPO3 استفاده می کنند.

 

منبع » آکادمی ایتروز

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتس‌اپ
پینترست
ایمیل
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *