هاست چیست و انتخاب هاست مناسب

هاست چیست و انتخاب هاست مناسب

5/5 - (1 امتیاز)

هاست چیست؟ چگونه هاست مناسب انتخاب کنیم؟ می خواهید وب سایت خود را بر روی اینترنت قرار دهید؟ اگر می خواهید همه چیز را در رابطه با هاست (Host) بدانید همراه ایتروز ما را تا انتهای مطلب دنبال کنید.

هاست چیست؟

میزبانی وب یا هاستینگ سرویسی است که اطلاعات و محتوای یک وب سایت را دسترس عموم کاربران قرار می‌دهد. اطلاعات سایت شما (سورس سایت) بر روی فضای سرویس دهنده که شما بخشی از آن هستید قرار می گیرد و قابل مشاهده بر روی اینترنت است.

هاست بخش کوچکی از یک سرور است که منابع آن محدود شده و امکاناتی مانند فضا, پهنای باند, ایمیل, دیتابیس و غیره را در اختیار شما قرار می دهد. هاست ها از طریق کنترل پنل مدیریت شده که در ادامه انواع آنها را بررسی می کنیم. و ورود به کنترل پنل ها از طریق پورت اختصاصی هر کنترل پنل پس از طریق آی پی سرور و یا نام دامنه اضافه می شود و قابل دسترس می باشد.

توجه داشته باشید : هاست سایت بخش اصلی و قلب یک سایت می باشد اگر تنظیمات آن تغییر کند و یا فایلی حذف شود وب سایت را با مشکل مواجه می کند. بنابراین توصیه می گردد اگر دانش کافی مدیریت هاستینگ را ندارید از تغییرات در آن جدا خودداری فرماید. چون می تواند عواقبی جبران ناپذیر داشته باشد.

تفاوت هاست ها

همانطور که در فوق گفته شد هاست بر روی سرور نصب و پیاده سازی می شود بنابراین تفاوت عمده هاست ها سیستم عامل هاست ها است. سرورهایی با سیستم عامل ویندوز سرور و سرور هایی با سیستم عامل لینوکس. در کل نرم افزار سرور و هاستینگ را می توان گفت به دو دسته می توان تقسیم کرد اما چرا؟ اگر سرور شما ویندوز سرور باشد می توانید از برنامه نویسی ای اس پی ایکس دات نت (aspx.NET) که تحت پشتیبانی مایکروسافت هست استفاده کنید و این سیستم همخوانی با دیتابیس های اوراکل و اس کیو ال سرور دارد. اما اگر سرور لینوکس باشد تنها می توان از برنامه نویسی پی اچ پی (php) بهره مند شوید و از کنترل پنل هایی مانند پلسک, سی پنل و دایرکت ادمین برای مدیریت هاستینگ می توانید استفاده کنید. نرم افزار های این دو سیستم عامل با یکدیگر سازگاری ندارند و چند سالی است که می توان تنها بر روی سرور ویندوز سرور سایت های پی اچ پی را بارگذاری کرد.

بنابراین توجه داشته باشید اگر هاست ویندوز انتخاب کنید برنامه نویسی و نرم افزار ها متفاوت با سیستم عامل لینوکس می باشد برای مثال اگر وب سایت شما با برنامه نویسی دات نت نوشته شده باشد نباید برای آن هاست لینوکس انتخاب کرد. و یا اگر می خواهید وب سایت خود را با دات نت بنویسید باید در رابطه با هاست ویندوز اطلاعات داشته باشید و یا بالعکس.

توجه داشته باشید : سیستم عامل هاست ها هیچ ارتباطی با سیستم عامل کامپیوتر شما ندارد

انواع کنترل پنل هاست (سرور ویندوز)

سرور هاست ویندوز برای افرادی که که از برنامه های ای اس پی ایکس (aspx) و یا .NET و بانک اطلاعاتی MSSQL استفاده می کنند ، مورد استفاده می باشد و شرکت های ارائه دهنده هاست کنترل پنل های مختلفی برای اینکه کاربران فضای میزبانی خود را کنترل و مدیریت کند در اختیار آن ها قرار می دهند .که پر استفاده ترین آنها شامل کنترل پنل های زیر می باشند :

کنترل پنل (DotNetPanel)

این کنترل پنل به طور کامل بر اساس تکنولوژی Net Framework. می باشد و سازگار با انواع ویندوز می باشند و برای سایت های استفاده می شوند که از زبان برنامه نویسی php یا ASP.net استفاده می کنند و نسبت به بقییه کنترل پنل ها کامل تر می باشد.

پلسک (Plesk)

از کنترل‌پنل‌های پر استفاده می باشد معمولا تحت ویندوز می باشد و برای سایت های استفاده می شوند که از زبان برنامه نویسی ASP یا ASP.net استفاده می کنند. البته روی لینوکس هم استفاده‌ می شود.استفاده از این کنترل پنل آسان می باشد و مورد پسند کاربر واقع می شود و تعداد زیادی کاربر از کنترل پنل پلسک استفاده می کنند.

هلم (Helm)

این کنترل پنل از کنترل پنل های قوی ویندوز می باشد و به وسیله این کنترل پنل می توانید یک یا چند سرور را با هم مدیریت کنید.و این کنترل پنل را به عنوان امنترین کنترل پنل توصیه می کنند.

وب سایت پنل (Websitepanel )

این کنترل پنل اجازه مدیریت سرورتان ، با یک ساختار قوی را می دهد.. با وب سایت پنل می توانید سایتتان ، حساب اف تی پی، بانکهای اطلاعاتی و … را از قسمت مدیریت کنترل نمایید.

های ادمین آریانیک(Aryanic HighAdmin)

این کنترل پنل از طریق موبایل های هوشمند قابل دسترسی می باشد.و بر اساس Net Framework . پیاده سازی شده است.

هاست چیست ,انتخاب هاست مناسب

انواع کنترل پنل هاست (سرور لینوکس)

سی پنل (Cpanel)

سی پنل (Cpanel) کنترلی پنلی بر مبنای unix است که یک رابط گرافیکی به همراه ابزار اتوماسیون در آن ارائه می شود تا فرآیند میزبانی یک سایت توسط آن تسهیل گردد. میلیون ها وب سایت در سراسر جهان سی پنل استفاده می کنند. سی پنل (Cpanel) کنترل کاملی را به شما در مورد عملیاتی مانند ایجاد دیتابیس، مدیریت فایل های سایت، ایجاد اکانت ایمیل و پاسخگوی خودکار ارائه می دهد. سی پنل (Cpanel) سه سطح ساختاری را ارائه می دهد. امکانات آن در سطوح نمایندگان، مدیران و کاربر نهایی وجود دارد تا بتوانند سایت را از جهت های مختلف و از طریق مرورگرهای استاندارد کنترل کنند. علاوه بر رابط گرافیکی، سی پنل دارای خط فرمان نیز می باشد که به فروشندگان نرم افزار، سازمان های وب هاستینگ و توسعه دهندگان اجازه می دهد تا فرآیندهای مدیریتی را به شکل اتوماتیک انجام دهند.

دایرکت ادمین (Direct Admin)

دایرکت ادمین (Direct Admin) یکی از قوی ترین و بهترین کنترل پنل های موجود برای سرورهای لینوکس می باشد. کاربران با استفاده از این نرم افزار می توانند تمام امکانات سایت خود را از جمله ایمیل ها، بانک های اطلاعاتی، FTP، آمار و … مدیریت نمایند. از آنجایی که این نرم افزار کانادایی است، همانند کنترل پنل های آمریکایی مانند cPanel و … از ریسک پایین تری نسبت به تحریم و قطع شدن لایسنس برخوردار است. بسیاری از مدیران سرور ها بعد از تحریم های اعمال شده روی cPanel به دایرکت ادمین (Direct Admin) مهاجرت کردند. در كل دایرکت ادمین (Direct Admin) به دليل راحتي در استفاده ، سرعت بالا ، پايداري و عدم تحريم از جمله پنل هاي ميزباني معروف در بين كاربران مي باشد.

ال ایکس ادمین (Lx Admin)

از جمله ی ناشناخته ترین کنترل پنل هایی كه مي توان به آنها اشاره نمود ال ایکس ادمین (Lx Admin) مي باشد که دربازار هاست ایران مورد استفاده قرار می گیرد اما لازم است بدانید به دلیل این که هزینه ی استفاده آن ناچیز است. در آینده شاید به عنوان بزرگ ترین رقیب سی پنل (Cpanel) و پلسک (plesk) به شمار آید. این کنترل پنل قابل نصب بر روی لینوکس است و از امکانات کاملی برای مدیریت منابع وب سایت برخوردار است.

تفاوت هاست های معمولی و رقابتی

تا به اینجا ساختار کلی هاست ها را از نظر سخت افزاری و نرم افزاری با هم مقایسه کردیم اما یک نکته که برای سایت های رقابتی بسیار مهم است تفاوت هاست های معمولی و رقابتی است. حال هاست رقابتی چه تفاوتی با هاست معمولی دارد؟

در هاست های معمولی از سخت افزارهای ارزان تر با تکنولوژی پاین تری استفاده می شود و این هاست ها کانفیگ حرفه ای در وب سرور , دیتابیس ندارند و اما هاست های رقابتی از سخت افزار های باکیفیت با تکنولوژی بهتر با مارک های بهتر پردازنده, رم های با سرعت بالا SSD استفاده می کنند و همچنین وب سرور آنها قوی و از سرعت بالایی برخوردارند. البته هزینه هاست های رقابتی بیشتر از هاست های معمولی است زیرا استفاده از ابراز با کیفیت متحمل هزینه بیشتر است.

وقتی وب سایت شما بر روی هاست های رقابتی قرار می گیرد سرعت بارگذاری آن افزایش یافته و در نتیجه رنک سایت افزایش می یابد.

نتیجه گیری

شرکت های هاستینگ هاست ها را در پلن های مختلف با توجه به نیاز مشتری در استفاده از منابع و تکنولوژی ها دسته بندی نموده اند بنابراین قبل از سفارش هاست می بایست اطلاعات کافی از مشخصات فنی سایت خود داشته باشید و سپس با توجه به نیاز هاست مورد نظر را سفارش دهید. اصولا پرداخت هزینه هاست مانند دامنه سالیانه می باشد و هر سال می توانید آن را تمدید نماید در صورت عدم تمدید هاست اطلاعات شما از بین رفته و اگر حتی دامنه را تمدید کنید دیگر اطلاعات نمایش داده نمی شود بنابراین توصیه می شود حتما مسوولیت پشتیبانی سایت خود را به متخصص بسپارید.

منبع : وبلاگ ایتروز

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتس‌اپ
پینترست
ایمیل
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *