طراحی قالب سایت

طراحی قالب سایت

4.1/5 - (9 امتیاز)

قالب سایت چیست و چگونه می توان قالب سایت طراحی کرد. وب سایت چگونه طراحی می شود و از چه بخش هایی تشکیل شده. در این مطلب به چگونگی طراحی قالب سایت خواهیم پرداخت.

قالب سایت

وقتی وارد وب سایتی می شوید اولین مشاهده شما از طراحی قالب سایت : گرافیک ، تصاویر و محتوای آن به صورت منظم است. اما این نظیم و ترتیب چگونه به وجود آمده است. قالب سایت از دو بخش نمایش و سورس تشکیل شده.  سورس سایت در حقیقت رشته کدها و اسکریپت هایی هستند که سایت را به نمایش در می آورند و باعث می شوند شما صفحه ای منظم را مشاهده نماید.

طراحی قالب سایت

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می فرماید در تصویر سمت چپ ظاهر گرافیکی سایت مشاهده می شود و در قسمت راست قسمتی از سورس سایت که شامل کدها و اسکریپت هایی برای به نمایش درآمدن ظاهر گرافیکی سایت است.

طراحی قالب سایت ها بر پایه کدنویسی اچ تی ام ال که به آنها طراحی سایت استاتیک گفته می شود. در طراحی سایت های اولیه تمامی خصوصیات صفحه بر پایه کدنویسی اچ تی ام ال بود برای مثال اگر در طراحی سایت می خواستید پس زمینه قرمز داشته باشد و در آن نوشته ای قرار دهید تمامی خصوصیات مانند نوع، اندازه، رنگ فونت و همچنین رنگ پس زمینه در کدهای اچ تی ام ال قرار می گرفت. اگر صفحه سایت شما دارای سطرهای مختلف با متن و اشکال مختلف بود برای هر قسمت خصوصیات مربوط به آن قسمت تعریف می شد. یعنی برای هر پاراگراف خصوصیت تعریف می شد و …

با پیشرفت سایت ها و پویا شدن آن یا طراحی سایت های داینامیک تعریف های تکراری باعث افزایش سورس سایت و در نتیجه کاهش سرعت آن شد. بنابراین بهترین راه استفاده حداقل از خصوصیات صفحه مانند تعریف خصوصیات فونت برای یکبار و استفاده آن در بخش های مختلف سایت شد. برای یکپارچه سازی خصوصیات سایت سی اس اس بهترین راه حل بوجود آمد و تاثیر زیادی در طراحی قالب زیبا و یکپارچه ای را در اختیار طراحان قرار داد. می توان گفت کدنویسی سی اس اس نقش مهمی در زیباسازی طراحی سایت ایفا کرد.

نزدیک به بیست سال است طراحان سایت برای طراحی سایت از کدنویسی استفاده می کنند. کدها و استانداردها قابل تغییر هستند و با پیشرفت صفحات وب کدهای قدیمی منسوخ و کدهای جدید جایگزین می شوند. استفاده از کدهای به روز تاثیر مهمی در طراحی سایت و نمایش یکپارچه سایت برای مرورگرها و سئو دارد.

صفحات وب در کنار شکل ثابت خود نیازمند اشکال گرافیکی مانند اسلاید ها و تصاویر متحرک بوده اند. از اولین برنامه های تخصصی برای متحرک سازی صفحات وب می توان به فلش اشاره نمود که متاسفانه نتوانست جایگاه خود را در دنیای طراحی سایت تثبیت کند. یکی دیگر از قدیمی های متحرک سازی صفحات وب که در گذشته قالب توجه طراحات سایت قرار می گرفت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بود که با گذشت زمان در جی کوئری به صورت حرفه ای سبک سازی شد و در حال حاظر یکی از اسکریپت های متحرک ساز حرفه ای بین طراحان سایت است.

بنابراین تا به اینجا متوجه شدیم قالب سایت از چه بخش هایی تشکیل شده و برای طراحی قالب سایت نیاز به داشتن چه کدنویسی و اسکریپت هایی است. در گذشته طراحی سایت به صورت استاتیک بود و با گذشت زمان به داینامیک تغییر یافت. تفاوت طراحی سایت استاتیک و داینامیک در مدیریت آن توسط مدیر سایت بدون داشتن علم طراحی سایت است. از این طریق وب سایت ها از صفحه های ثابت خارج شده و قابلیت های مختلفی مانند تولید محتوا ، طراحی فروشگاه اینترنتی و… میسر گردید.

انواع قالب سایت

با پیشرفت طراحی سایت و سایت های داینامیک فریم ورک ها و سی ام اس های مختلفی در دنیا مطرح شده اند که از معروف ترین آنها می توان به لاراول ، کیک پی اچ پی ، ای اس پی ، وردپرس ، جوملا ، مجنتو و… اشاره نمود. هر قالبی را می توان برای فریم ورک ها و سی ام اس های مختلفی طراحی نمود. طراحی قالب سایت برای هر فریم ورک و یا سی ام اس متفاوت است و باید به غیر از یادگیری زبان برنامه نویسی آن به زبان کدنویسی و برنامه نویسی آن فریم ورک و سی ام اس هم آشنایی داشته باشید .

 

منبع » آکادمی ایتروز

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتس‌اپ
پینترست
ایمیل
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *