مهمترین اصطلاحات طراحی وب سایت

مهمترین اصطلاحات طراحی وب سایت

5/5 - (5 امتیاز)

بررسی کامل مهمترین اصطلاحات طراحی وب سایت به شما در درک بهتر صنعت طراحی سایت و اصطلاحات طراحان وب سایت کمک می کند. در طراحی وب سایت اصطلاحات تخصصی وجود دارد و هر شخصی که میخواهد تازه طراحی وب سایت را شروع کند یا به دنبال طراح سایت است این اصطلاحات تخصصی می تواند از جهت فنی بسیار حائز اهمیت باشد مخصوصاً مخفف ها. در زیر اطلاعات کاملی از مهمترین اصطلاحات تخصصی طراحی وب سایت جمع آوری شده است که باید شما را در درک آنچه طراحان وب سایت درباره آن صحبت می کند به خوبی جلب کند بنابراین در ادامه همراه آژانس دیجیتال ایتروز الفبای طراحی سایت را بررسی می نمایم.

ACCESSIBILITY

در اصل ، این توانایی برای وب سایت هایی است که توسط افراد دارای معلولیت استفاده می گردد، از جمله بازدیدکنندگان دارای اختلال در بینایی با استفاده از خواننده های صفحه نمایش ، بازدید کنندگان دارای اختلال شنوایی بدون استفاده از صدا ، افراد نابینا یا افراد دارای معلولیت دیگر. یک وب سایت با دسترسی کم اساساً برای افراد دارای معلولیت غیرممکن است. دسترسی به سایتهایی که اطلاعاتی را برای معلولین (سایت های مراقبت های بهداشتی ، سایت های دولتی و غیره) ارائه می دهند از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، اگرچه هنگام طراحی هر سایتی یک جنبه مهم در نظر گرفته شده است.

AJAX

مخفف JavaScript و Asynchronous XML. AJAX به طور معمول برای ایجاد برنامه های وب پویا مورد استفاده قرار می گیرد و امکان بازیابی داده های ناهمزمان را می دهد بدون اینکه مجدداً صفحه ای را که بازدید کننده در آن قرار دارد بارگیری کند. جاوا اسکریپت در یک صفحه خاص بسیاری از کارکردهای اصلی برنامه را بر عهده دارد ، و این باعث می شود به جای یک برنامه مبتنی بر وب ، بیشتر شبیه به یک برنامه دسک تاپ باشد.

ANCHOR TEXT

متنی که از یک لینک برای ارجاع به سایت خود استفاده می کند. این می تواند تفاوت بزرگی در نتایج موتور جستجوی سایت شما ایجاد کند.

BACK END

به اصطلاح قسمت انتهایی وب سایت است بخشی که برای کاربران قابل مشاهده نیست اما از خروجی آن می توانند استفاده نمایند. قسمت انتهایی به طور کلی شامل ساختار اطلاعات ، برنامه ها و سی ام اس ها است که محتوای آن را کنترل می کند.

BACKLINK

لینک دهنده پیوندهایی از سایتهای دیگر به سایت شما است. از آنها بعضاً به عنوان “trackbacks” (به خصوص در وبلاگ ها) نیز یاد می شود. بک لینک ها تأثیر زیادی در رتبه بندی جستجوی سایتهای شما دارند. بسیاری از بک لینک ها گرفتن از سایت های دارای رتبه بالا می توانند نتایج موتور جستجو را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند ، به ویژه اگر این پیوندها از کلمات کلیدی در متن لنگر خود استفاده کنند.

BAD NEIGHBORHOOD

“محله بد” به سرور محل میزبانی سایت شما اطلاق می شود. سایتی که بر روی سرور میزبان سایتهای دیگر است که از هرزنامه ای استفاده می کنند یا از شیوه های سئو استفاده نمی کنند می توانند به دلیل نزدیکی به آن سایتها توسط موتورهای جستجو جریمه شوند. به عبارت دیگر ، بسیار مراقب باشید که چه میزبان وبی را انتخاب می کنید یا ، شرایط خدمات آنها چیست و اگر آنها بخواهید به دلیل کارهایی که همسایگان خود انجام می دهند از مجازات شدن در امان نمانند ، این شرایط را به چه میزان اعمال می کنند. پیوند دادن به سایتهای محلات بد نیز می تواند در رتبه بندی جستجوی شما تأثیر منفی بگذارد.

BANDWIDTH

پهنای باند می تواند به دو چیز مختلف اشاره داشته باشد: میزان انتقال داده ها یا کل داده مجاز برای انتقال از میزبان وب در طی یک ماه معین (یا مدت زمان خدمات میزبانی دیگر) قبل از اعمال هزینه های اضافی. به طور کلی به اصطلاحات بیت بر ثانیه (bps) ، کیلوبیت در ثانیه (کیلوبایت) یا سایر اندازه گیری های متریک گفته می شود. پهنای باند پهنای باند اینترنت (مانند شماره گیری) به معنای بارهای داده کندتر از اتصالات پهنای باند بالا (مانند کابل یا فیبر) است.

مطالب دیگر آکادمی :

BELOW THE FOLD

این اصطلاح carry-over انتشار روزنامه است. از نظر روزنامه ، “below the fold” به این معنی است که محتوا در نیمی از قسمت پایین صفحه قرار گیرد. در اصطلاحات طراحی وب ، “below the fold” به محتوایی اشاره دارد که عموماً زیر نقطه ای که برای بازدید کنندگان وب سایت در مرورگرشان مشاهده می شود ، باشد (به عبارت دیگر ، بینندگان برای دیدن محتوا باید به پایین صفحه حرکت کنند)

BOUNCE RATE

میزان BOUNCE وب سایت درصد افرادی است که سایت را از همان صفحه ای که وارد سایت شده اند ترک می کنند، بدون اینکه به صفحات دیگری بپیوندند. این می تواند نشانگر خوبی برای پیمایش وب سایت و همچنین نشانگر کیفیت محتوای سایت باشد (نرخ BOUNCE بسیار بالا برای هیچ یک از این موارد خوب نیست).

BREADCRUMB

Breadcrumbs مانند عناصر ناوبری است که عموماً در نزدیکی بالای صفحه سایت نشان داده می شود که صفحات را به شما نشان می دهد و ظاهرهای قبل از صفحه ای که در آن قرار دارید را نشان می دهد. به عنوان مثال ، در یک وبلاگ ، دسته بندی ها ممکن است شبیه به صفحه اصلی> رده> سال> ماه> ارسال (یا ممکن است خیلی ساده تر از این باشند).

BROWSER

مرورگر به برنامه ای که بازدید کننده وب سایت برای مشاهده وب سایت از آن استفاده می کند ، اشاره دارد. مثالهای آن شامل Safari ، Firefox ، Google Chrome ، Opera و Internet Explorer است.

CACHE/CACHING

CACHE/CACHING آنهایی هستند که توسط یک مرورگر وب ذخیره یا کپی شده (بارگیری) می شوند به طوری که دفعه بعدی که کاربر از سایت بازدید می کند ، صفحه سریعتر بارگیری می شود.

CASCADING STYLE SHEETS

CASCADING STYLE SHEETS مخفف سی اس اس است ، از Cascading Style Sheets برای تعریف ظاهر و احساس یک وب سایت در خارج از فایل (های) HTML سایت استفاده می شود. در سالهای اخیر ، CSS جدولها و سایر روشهای مبتنی بر HTML را برای قالب بندی و تنظیم وب سایت ها جایگزین کرده است. مزایای استفاده از CSS بسیار است ، اما برخی از مهمترین آنها ساده سازی پرونده های HTML سایت (که در واقع می تواند باعث افزایش رتبه موتورهای جستجو) و امکان تغییر کامل سبک یک سایت با تغییر فقط یک فایل ، بدون داشتن برای ایجاد تغییر در محتوا.

CLIENT-SIDE

CLIENT-SIDE به اسکریپت هایی که به جای یک سرور وب (مانند اسکریپت های سمت سرور) در مرورگر بیننده اجرا می شوند ، اشاره دارد. اسکریپت های سمت مشتری به طور کلی برای تعامل سریعتر هستند ، هرچند که در ابتدا می توانند زمان بیشتری را بارگیری کنند.

CONTENT MANAGEMENT SYSTEM

همچنین به عنوان CMS شناخته می شود ، سیستم مدیریت محتوا ابزاری برای مدیریت محتوای سایت است که محتوای گفته شده را از طراحی و عملکرد سایت جدا می کند. استفاده از سی ام اس معمولاً تغییر طرح یا عملکرد یک سایت مستقل از محتوای سایت را آسانتر می کند. همچنین (معمولاً) افزودن مطالب به سایت را برای افرادی که طراح نیستند آسان می کند.

COMMENT

از نظر طراحی وب ، یک نظر بخشی از اطلاعات موجود در پرونده های HTML یا XHTML یک سایت است که توسط مرورگر نادیده گرفته می شود. برای شناسایی قسمت های مختلف پرونده و به عنوان یادداشت های مرجع از نظرات استفاده می شود. اظهار نظر خوب ، ایجاد تغییر در سایت را برای یک طراح (چه طراح اصلی یا شخص دیگری) بسیار آسان تر می کند ، زیرا این امر را روشن می کند که کدام قسمت های کد عملکردهایی را انجام می دهد. برای زبان های مختلف برنامه نویسی و نشانه گذاری ، فرمت های مختلف نظر وجود دارد.

CSS FRAMEWORK

فریم ورک CSS مجموعه ای از پرونده های CSS است که به عنوان نقطه شروع برای ایجاد سریع و بدون دردسر وب سایت های XHTML و CSS استفاده می شود. آنها معمولاً حاوی سبک های CSS برای تایپوگرافی و چیدمان هستند.

DEPRECATED

کدهای Deprecated کدهای منسوخ شده می باشد که دیگر کاربردی ندارند و کدهای جدید جایگزین آنها شده اند.

DHTML

DHTML مخفف کلمات Dynamic HyperText Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری پویا برای ایجاد ارتباط تعاملی میان کدها و جاوااسکریپت که به اسم DOM شناخته می شود. ترکیب جاوااسکریپت و اچ تی ام ال.

DITHER

در گیف و برخی دیگر از قالب های تصویر ، یک پالت رنگ محدود وجود دارد که برای هر تصویر استفاده می شود. به همین دلیل ، همه رنگ های موجود در یک تصویر ارائه نمی شوند. Dither برای تقریبی این رنگ ها با ترکیب پیکسل های رنگ های مختلف در کنار هم استفاده می شود.

DNS

مخفف Domain Name Service (به طور متناوب سیستم نام دامنه یا سرور نام دامنه). در اصل ، این چیزی است که آدرس های IP را به نام دامنه تبدیل می کند. سرورهای DNS هنگامی که نام دامنه خود را به آن سرورها اختصاص می دهید ، با آدرس IP سرور وب شما ارائه می شوند. به نوبه خود ، هنگامی که شخصی نام دامنه شما را در مرورگر وب خود تایپ می کند ، آن سرورهای DNS نام دامنه را به آدرس IP ترجمه می کنند و مرورگر را به سمت وب سرور صحیح نشان می دهند.

DOCTYPE

تگ doctype مشخص می کند که نسخه HTML در یک سند استفاده می شود. این تأثیر مستقیم در تأیید اعتبار HTML شما دارد یا خیر.

DOM, THE

مخفف مدل Object Document. این یک کنوانسیون متقابل وابسته به زبان برای نمایش اشیاء در اسناد XML ، XHTML و HTML است. قوانینی برای تعامل و برنامه نویسی DOM در API DOM مشخص شده است.

DOMAIN

دامنه نامی است که توسط آن وب سایت مشخص می شود. دامنه با یک آدرس IP همراه است. دامنه ها را می توان با هر نوع ترکیبی از حروف ، منافذ (-) و اعداد خریداری کرد. برخی از پسوند های دامنه شامل (.com ، .net ، .org ، و غیره) است ، دامنه می تواند در هر نقطه تا 26 تا 63 نویسه باشد.

DTD

مخفف Document Type Definition  یکی از چندین زبان شمای SGML و XML است. این لیست لیستی از خصوصیات ، نظرات ، عناصر ، موجودات و یادداشت ها را در یک سند به همراه روابط آنها با یکدیگر ارائه می دهد.

E-COMMERCE

به طور کل به معنی تجارت الکترونیکی. خرید و فروش کالا بصورت آنلاین و از طریق وب سایت ها است. محصولاتی که از طریق تجارت الکترونیکی فروخته می شوند می توانند کالاهای فیزیکی باشند که به حمل و نقل نیاز دارند یا محصولات دیجیتالی بصورت الکترونیکی تحویل می شوند.

ELEMENT

در XML ، یک عنصر بلوک اصلی ساختمان هر سند است. عناصر فردی می توانند حاوی متن ، عناصر دیگر یا هر دو باشند.

EM

Em یک واحد اندازه گیری برای اندازه قلم ها و سایر عناصر موجود در یک صفحه وب نسبت به عنصر اصلی آن است. یک قلم 1em برابر است با اندازه نقطه برای فونت که قبلاً در عنصر والدین تعریف شده است (2em اندازه دو برابر خواهد بود ؛ .5em نصف اندازه فعلی است).

EMBEDDED STYLE

یک سبک CSS است که به سر یک سند XHTML نوشته شده است. فقط عناصر موجود در آن صفحه را به جای اینکه در کل سایت مانند پرونده CSS جداگانه تأثیر بگذارد ، تأثیر می گذارد. سبک موجود در یک شیوه نامه تعبیه شده ، سبکها را از پرونده CSS پیوند یافته رد می کند.

EX

سابق اندازه گیری قد و اندازه قلم نسبت به ارتفاع حروف کوچک “x” در آن خانواده است.

EXTENSIBLE MARKUP LANGUAGE

XML یک زبان نشانه گذاری است که برای نوشتن زبان های علامت گذاری سفارشی استفاده می شود. به عبارت دیگر ، XML نحوه نوشتن زبانهای جدید را توصیف می کند (به دلیل این امر گاهی به آن “متا” گفته می شود). همچنین به عنوان یک اصطلاح اساسی است که به انواع مختلف رایانه ها و برنامه های کاربردی امکان می دهد اطلاعات را بدون نیاز به لایه های تبدیل مختلف به اشتراک بگذارند ، به اشتراک می گذارد.

FAVICON

نمادهای قابل تنظیم در نوار آدرس وب در اکثر مرورگرها در کنار آدرس وب نمایش داده می شوند. آنها عمق رنگی 8 بیتی یا 24 بیتی دارند و در قالب های فایل .ico ، .gif یا .png ذخیره می شوند.

FRONT-END

front-end در اصل برعکس قسمت Back-end است. این همه مؤلفه های وب سایت است که بازدید کننده سایت می تواند آن را مشاهده کند (صفحات ، تصاویر ، محتوا و غیره) به طور خاص ، این رابط کاربری است که بازدید کنندگان برای دسترسی به محتوای سایت از آن استفاده می کنند. به بعضی اوقات به عنوان رابط کاربری نیز گفته می شود.

HEXADECIMAL

هگزادسیمال (Hexadecimal) که به اختصار هگز (Hex) نیز نامیده می‌شود، یک سامانه عدد نویسی است که بر مبنای ۱۶ بوده و برای نمایش دادن آن از ۱۶ سمبل استفاده می‌شود. اعداد ۰ تا ۹ به صورت عادی (یعنی همان اعداد ۰ تا ۹) و اعداد ۱۰ تا ۱۵ را با حروف A (ده) و B (یازده) و C (دوازده) و D (سیزده) و E (چهارده) و F (پانزده) نشان می‌دهند. بیشترین استفاده آنها را در اسناد سی اس اس و پالت های رنگ مشاهده می کنید.

HIT

برخلاف تصور عامه ، HIT به معنی بازدید کننده ی یک وب سایت نیست. HIT در واقع درخواستی برای یک فایل واحد از سرور وب شماست. این بدان معنی است که یک صفحه در واقع می تواند چندین بازدید ایجاد کند ، زیرا هر صفحه به طور کلی دارای بیش از یک پرونده (یک html یا فایل اصلی دیگر ، یک فایل css ، چندین تصویر و غیره) است و هر بار که صفحه بارگیری می شود از هر سرور درخواست می شود.

.HTACCESS

پرونده .htaccess یک پرونده پیش فرض پیکربندی سطح دایرکتوری در سرورهای Apache است. آنها همچنین به عنوان “distributed configuration files” شناخته می شوند. اطلاعات پیکربندی موجود در پرونده .htaccess برای دایرکتوری که پرونده در آن قرار دارد ، و همچنین تمام زیرمجموعه های آن اعمال می شود. در پرونده .htaccess مواردی مانند مجوز و تأیید اعتبار ، بازنویسی URL ها ، کنترل حافظه پنهان و پاسخ های خطای سفارشی همه می توانند مشخص شوند.

HTTP

مخفف پروتکل انتقال HyperText. HTTP مجموعه ای از قوانین برای انتقال درخواست هایپرتکست بین مرورگر وب و سرور وب است.

HTTPS

مشابه HTTP ، HTTPS مخفف پروتکل انتقال HyperText بیش از SSL (لایه سوکت ایمن) یا متناوب ، پروتکل انتقال HyperText Secure است. مانند HTTP ، این مجموعه ای از قوانین برای انتقال درخواست هایپرتکست بین مرورگرها و سرورها است ، اما این بار بر روی یک اتصال امن و رمزگذاری شده انجام می شود.

HYPERLINK

لینک (hyperlink ) پیوندی است از یک صفحه وب به صفحه دیگر ، یا در همان سایت یا صفحه دیگر را به هم وصل می کند. عموماً اینها متن یا تصویر هستند و به نوعی برجسته می شوند (متن معمولاً مورد تأکید قرار می گیرد یا رنگ و وزن متفاوتی در آن قرار می گیرد). گنجاندن لینک های پیوندی بخشی از “هایپرتکست” است.

HYPERTEXT

Hypertext هر متنی مبتنی بر رایانه است که شامل لینک های ارتباطی است. Hypertext علاوه بر متن و پیوندهای ساده ، می تواند شامل دستگاه های ارائه مانند جدول یا تصاویر نیز باشد.

META TAG

تگ متا یک تگ HTML است که برای گنجاندن داده های متا در هدر صفحه وب شما استفاده می شود.

NAVIGATION

NAVIGATION به سیستمی اطلاق می شود که به بازدید کنندگان وب سایت اجازه می دهد تا در اطراف آن سایت حرکت کنند. پیمایش اغلب از نظر منوها به نظر می رسد ، اما پیوندهای درون صفحات ، پیوندهای مرتبط ، صفحه بندی و سایر پیوندهایی که به بازدید کننده اجازه می دهد از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل شود در ناوبری گنجانده شده است.

OPEN SOURCE

OPEN SOURCE به کد منبع برنامه رایانه ای که در دسترس عموم قرار دارد ، اشاره دارد. نرم افزار منبع باز شامل برنامه های مبتنی بر وب و دسک تاپ است. برنامه های منبع آزاد عموماً رایگان یا بسیار کم هزینه هستند و توسط تیم های مردم تهیه می شوند ، که اغلب از داوطلبان تشکیل می شود.

PAGEVIEW

PAGEVIEW یک درخواست برای کل سند صفحه وب از یک سرور توسط مرورگر بازدید کننده است. به عبارت دیگر ، برای هر نمای صفحه که سایت شما داشته است ، شخصی (یا عنکبوت موتور جستجو) به آن صفحه نگاه کرده است.

PERMALINK

کوتاه برای “پیوند دائمی” به طور کلی فقط در بلاگها استفاده می شود ، پیوند ثابت پیوندی است که آدرس وب دائمی یک پست وبلاگ معین است. از آنجا که اکثر وبلاگ ها دائماً در حال تغییر محتوای هستند ، مجدداً راهی را برای خواندن نشانه گذاری یا پیوند دادن به پست های خاص فراهم می کند حتی پس از آنکه این پست ها از صفحه اصلی یا صفحه دسته اصلی خارج شدند.

PLUG-IN

افزونه کمی از کد شخص ثالث است که قابلیت های یک وب سایت را گسترش می دهد. این اغلب در ارتباط با CMS یا بستر وبلاگ نویسی استفاده می شود. افزونه ها راهی برای گسترش قابلیت های وب سایت بدون نیاز به تنظیم مجدد کد گذاری اصلی سایت است. افزونه ها همچنین می توانند به بیت های نرم افزار شخص ثالث نصب شده در یک برنامه رایانه ای برای افزایش کارایی آن مراجعه کنند.

مطالب مرتبط دیگر :

PROPERTY

ویژگی یک اصطلاح CSS است و تقریباً برابر با برچسب HTML است. ویژگی ها عبارتند از نحوه ظاهر شدن یک سبک در صفحه وب مشخصی.

RESOLUTION

به تعداد بدنی پیکسلهای نمایش داده شده در صفحه اشاره دارد (مانند 1280×1024). بر خلاف چاپ ، وضوح صفحه نمایش به تعداد پیکسل ها یا نقاط در هر اینچ در صفحه رایانه اشاره نمی کند ، زیرا با تغییر وضوح صفحه می توان آن را تغییر داد (که البته این باعث نمی شود اندازه فیزیکی صفحه تغییر کند) ) با این وجود ، اغلب به وضوح تصویر از نظر پیکسل در اینچ گفته می شود ، هرچند این تأثیر بسیار کمی در نحوه نمایش تصویر روی صفحه دارد.

SCRIPT

به طور کلی به بخشی از کد در صفحه HTML اشاره دارد که باعث پویا تر و تعاملی شدن صفحه می شود. اسکریپت ها را می توان به زبان های مختلف ، از جمله جاوا اسکریپت نوشت.

TEMPLATE

TEMPLATE ، فایلی است که برای ایجاد یک طراحی مداوم در یک وب سایت استفاده می شود. قالب ها معمولاً در رابطه با CMS استفاده می شوند و شامل اطلاعات ساختاری در مورد چگونگی راه اندازی یک سایت هستند ، اما همچنین اطلاعاتی در مورد نحوه نگاه سایت دارند.

VALID

صفحات وب معتبر آنهایی هستند که هیچ خطایی را بر اساس نوع HTML / XHTML که در اعلامیه doctype در ابتدای پرونده مشخص شده نیست ، برمی گردانند. به عبارت دیگر ، کد استفاده شده در صفحه با مشخصات مربوط به نسخه آن برای HTML / XHTML مطابقت دارد. این را می توان از طریق سرویس های مختلف اعتبار سنجی ، که معمولاً سرویس W3C است ، بررسی کرد.

WEB PAGE

یک صفحه وب یک سند واحد است که عموماً با HTML / XHTML نوشته می شود ، به منظور مشاهده در یک مرورگر وب. در بسیاری موارد ، صفحات وب شامل برنامه نویسی و برنامه نویسی دیگری (مانند PHP ، Ruby on Rails یا ASP) هستند. وب سایت ها معمولاً از چندین صفحه وب در هم پیوسته ساخته شده اند.

WEB SERVER

وب سرور رایانه ای است که دارای نرم افزارهای نصب شده و شبکه ای است که به آن امکان میزبانی وب سایت ها و صفحات را می دهد و آنها را در دسترس کاربران اینترنت واقع در جای دیگر قرار می دهد. چند تنظیم مختلف وجود دارد که می تواند برای یک سرور وب استفاده شود ، از جمله راه اندازی LAMP که قبلاً ذکر شد.

منبع » آکادمی ایتروز

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتس‌اپ
پینترست
ایمیل
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *