اچ تی ام ال چیست

اچ تی ام ال چیست

3.5/5 - (6 امتیاز)

اچ تی ام ال چیست مخفف HyperText Markup Language در کنار سی‌اس‌اس هسته فناوری ساخت صفحه‌های وب هستند. می خواهیم در ایتروز آن را بررسی نمایم. با ما همراه باشید.

اچ تی ام ال چیست ؟

زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی یا زنگام یا اچ‌تی‌ام‌ال، (HTML) مخفف HyperText Markup Language در کنار سی‌اس‌اس هسته فناوری ساخت صفحه‌های وب هستند. اچ‌تی‌ام‌ال زبان توصیف ساختار صفحه‌های وب است. زبانی‌است برای نشانه‌گذاری ابرمتن که برای تدوین قالب و طراحی صفحه‌های وب به کار می‌برند. دستورعمل‌های این زبان، برچسب (Tag) نام دارند که محتوای یک صفحه وب، با آن‌ها، نشانه‌گذاری شده و بدین‌ترتیب، نحوهٔ نمایش آن صفحه برای مرورگرهای وب، توصیف می‌شود.این زبان در خلال دهه ۹۰ توسط دنیس ریچی ابداع شد.تاکنون نسخه ۵ آن عرضه است.

اجزای تشکیل دهنده اچ تی ام ال

اچ ای ام ال (HTML) از مجموعه ای از برچسب ها تشکیل شده و هر یک از برچسب‌های اچ‌تی‌ام‌ال، معنا و مفهوم خاصی دارند و تأثیر مشخصی بر محتوا می‌گذارند؛ مثلاً برچسب‌هایی برای تغییر شکل ظاهری متن، نظیر درشت و ضخیم کردن یک کلمه یا برقراری پیوند به صفحات دیگر در اچ‌تی‌ام‌ال تعریف شده‌اند. این برچسب ها با پیشرفت صفحات وب به روز شده و برخی از آنها منسوخ می شوند.

یک سند اچ‌تی‌ام‌ال، یک پروندهٔ مبتنی بر متن (Text–based) است که معمولاً با پسوند .htm یا .html نام‌گذاری شده و محتویات آن از برچسب‌های اچ‌تی‌ام‌ال تشکیل می‌شود. مرورگرهای وب، که قادر به درک و تفسیر برچسب‌های اچ‌تی‌ام‌ال هستند، تک‌تک آن‌ها را از داخل سند اچ‌تی‌ام‌ال خوانده و سپس محتوای آن صفحه را نمایان‌سازی (Render) می‌کنند.

اچ‌تی‌ام‌ال زبان برنامه‌نویسی نیست، بلکه زبانی برای نشانه‌گذاری ابرمتن است و اساساً برای ساخت‌مند کردن اطلاعات و جدایش اجزای منطقی یک نوشتار — نظیر عناوین، تصاویر، فهرست‌ها، بندها و جداول — به کار می‌رود. از سوی دیگر، اچ‌تی‌ام‌ال را نباید به عنوان زبانی برای صفحه‌آرایی یا نقاشی صفحات وب به کار بُرد؛ این وظیفه اکنون بر دوش فناوری‌های دیگری همچون سی‌اس‌اس است.

گفتنی است اچ‌تی‌ام‌ال شکلی از زبان دیگری بنام اس‌جی‌ام‌ال است و World Wide Web Consortium آن را به عنوان استانداردی برای نشانه‌گذاری مستندات ابرمتنی برای عرضه در وب، تدوین کرده‌است.

آموزش html همراه با اچ تی ام ال چیست و تمامی اطلاعاتی که در رابطه با کدنویسی html وجود دارد را در این مطلب بررسی نموده و برای علاقه مندان به کدنویسی و طراحی سایت منتشر نموده ایم. با آموزش اچ تی ام ال همراه ما باشید.

زبان کد نویسی html چیست؟

زبان کد نویسی html چیست؟ ، چه کاربرد هایی در طراحی وب سایت و رابط کاربری پلتفرم های مختلف دارد. توضیحات کامل در رابطه با اچ تی ام ال. ‏html مخفف کلمات hyper text markup language به معنی زبان نشانه گذاری ابر متن است. و به طور کلی می توان گفت کد نویسی اچ تی ام ال زبان پایه تمامی وب سایت ها می باشد. هسته مرکزی تمامی وب سایت ها توسط زبان کد نویسی html نوشته می شود و اگر شما کمی با طراحی سایت و برنامه نویسی آشنایی داشته باشید حتماً کلمه html به گوش شما خورده است. از گذشته تا به امروز زبان کد نویسی html تغییرات زیادی داشته که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

امروزه با فراگیر شدن گوشی های هوشمند و اینترنت کمتر کسی است که دسترسی به فضای مجازی نداشته باشد و در اینترنت گشت و گذار نکرده باشد شاید شما پس از بررسی سایت های مختلف در اینترنت به این فکر افتاده باشید که این سایت ها چگونه طراحی شده اند و چگونه می توان صفحات اینترنتی را طراحی کرد و یا در پشت این صفحات چه چیزهایی وجود دارد سوال ما با مقاله مرتبط می باشد زیرا کد های html یکی از ارکان قدیمی در طراحی وب سایت است که در ادامه با مطالعه تاریخچه طراحی وب سایت از آن آگاه خواهید شد. از گذشته تا به امروز این رسالت شده و کماکان صفحات html رکن اصلی وبسایت ها را تشکیل می دهند اما از گذشته تا کنون تغییراتی داشتند آنها را بررسی خواهیم کرد.

‏html در واقع یک نوع زبان نشانه گذاری استاندارد برای ایجاد صفحات وب می باشد و در واقع آن را از عناصر کلیدی صفحات وب می دانند و تمامی زبان های برنامه نویسی تحت وب چه توسط لینوکس پشتیبانی می شود چه ویندوز تمامی آنها html وابسته هستند‌ و از طریق این زبان کدنویسی و سی اس اس، جاوا اسکریپت و تکنولوژی های پایه شبکه جهانی وب تشکیل می شود البته می توان به آن امکانات دیگری نیز اضافه نمود.

کسانی که به طراحی وب سایت علاقه مند هستند که اولین قدم آنها بررسی کد های html و گاهی از آن است. اگر می‌خواهید در زمینه طراحی سایت فعالیت نمایید توصیه سکوار مطالعه دقیق تکنولوژی های بنیادین مانند html، css و javascript می باشد. بنابراین این سه مورد را برای اولین قدم در طراحی وب سایت با دقت مطالعه نمایید. برای اولین موضوع شاید برای شما سوال باشد که زبان نشانه گذاری یا کد نویسی چه تفاوتی با زبان برنامه نویسی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تفاوت زبان کدنویسی با زبان برنامه نویسی

برای درک کامل این مطلب شاید کمی زود باشد اما ذهن هر شخصی را مشغول می کند که زبان کد نویسی چه تفاوتی با زبان برنامه نویسی دارد. همان طور که می دانید اچ تی ام ال یک زبان کد نویسی است و اگر بخواهیم درک درستی از این مطلب داشته باشیم باید نخست وب سایت را به دو بخش تقسیم کنیم بخشی که اطلاعات آن برای کاربر قابل نمایش است یا فرانت اند و بخشی که اطلاعات آن برای کاربر قابل نمایش نیست بک اند به طور کل تفاوت این دو بخش در این است قسمت بک اند برای هر اجرا نیاز دارد اطلاعات را از سرور بخواند اما قسمت فرانت اند فقط یکبار اطلاعات را از سرور خوانده و برای نمایش های بعدی همان اطلاعات را به کاربر نمایش می دهند که در مقالات دیگر به طور مفصل در رابطه توضیحات لازم ارائه خواهد شد.

اما کد نویسی html در بخش فرانت اند تعریف شده است بخشی که برای کاربر قابل مشاهده می باشد. بنابراین شما به عنوان کاربر می توانید کدهای html را از طریق view page source مرورگر مشاهده نمایید. اما در برنامه نویسی برای مثال php کدهای آن در مرورگر قابل مشاهده نمی باشد و اگر شما دسترسی به سورس اصلی را داشته باشید می توانید اطلاعات آن را مشاهده نمایید.

تفاوت دیگر کد نویسی و برنامه نویسی نحوه کارکرد آنهاست برای مثال کد های html تنها نمایانگر و مشخص کننده اجزای صفحه هستند اما در برنامه نویسی شما می توانید دستوراتی را پایه‌ریزی بکنید عملکرد و خروجی متفاوتی داشته باشد برای مثال در برنامه نویسی php می توانید دو عدد را در هم ضرب کرده و خروجی آن را به صورت کد html نمایش دهید اما از طریق کد html نمی توانید دو عدد را در هم ضرب کنید.

قبل از اینکه بیشتر در رابطه با کد نویسی html توضیحات لازم ارائه گردد بهتر است در رابطه با تاریخچه آن مطالبی را ارائه نماییم تا سبب آگاهی بهتر شما از این زبان نشانه گذاری ابرمتن باشد.

تاریخچه زبان کدنویسی اچ تی ام ال HTML

‏html از سال ۱۹۹۱ تاکنون مورد استفاده قرار می گیرد و برای اولین بار در آن سال توسط فیزیکدانی به نام آقای تیم برنز لی پیمانکار شرکت CERN با ارائه نسخه HTML Tags بر روی اینترنت قرار گرفت. البته آقای تیم برنز لی از سال ۱۹۸۹ بر روی این پروژه فعالیت می نمود تا موفق شد در سال ۱۹۹۱ پروژه خود را بر روی اینترنت. ‏html در ابتدا نسبتا طراحی ساده ای داشت و سامل ۱۳ عناصر اولیه بود پس از گذشت زمان ۱۱ مولفه از آن در اچ تی ام ال ۴ نوشته شد.

آقای تیم برنز لی ‏html به عنوان یک ابزار برای اس جی ام ال استفاده می کرد به طور کلی آن را به عنوان دستور نیروی ضربت مهندسی اینترنت تعریف کرده است که در سال ۱۹۹۳ نسخه های اولیه بر اساس ‏html معرفی گردید اما پس از شش ماه منقضی گردید به همین دلیل در اواخر سال ۱۹۹۳ آقای تیم برنز لی پیشنهاد به ساختار اجرایی مانند جداول و شکار پر شونده برای ارائه (Internet-Draft , HTML+(Hypertext Markup format مطرح نمود.

منبع » وبلاگ ایتروز

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتس‌اپ
پینترست
ایمیل
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *