سی اس اس (CSS) چیست؟

سی اس اس (CSS) چیست؟

2.6/5 - (10 امتیاز)

سی اس اس (CSS) کدهایی هستند برای یکپارچه سازی خصوصیات صفحات وب. از مزایای استفاده از سی اس اس ها می توان به کاهش حجم و زیبایی صفحات وب اشاره کرد. در ادامه با ایتروز سی اس اس را بررسی خواهیم کرد.

سی اس اس (CSS) چیست؟

سی اس اس (css) مخفف Cascading Style SheetCSS اولین بار توسط کنسرسیوم جهانی وب یا همان W3C به تمامی جهانیان به عنوان یک استاندارد طراحی وب معرفی شد. هدف اصلی در طراحی سی اس اس (CSS) جدا کردن محتوای متنی فایل ها از شیوه نمایش آنهاست.

محتوای متنی فایل ها به زبان اچ تی ام ال (HTML) و دیگر زبان های وب نوشته میشوند اما شیوه نمایش آنها توسط سی اس اس (CSS) نوشته میشود. این روش جداسازی میتواند دسترسی بهتری را به محتوای متنی فراهم آورد و در عین حال پیچیدگی طراحی صفحات را به صورت چشمگیری کاهش میدهد.

طراحی سایت قبل از سی اس اس

در سایت های اولیه یعنی قبل از به وجود آمدن سی اس اس (CSS) تمامی خصوصیات سایت با استفاده از کدهای اچ تی ام ال صورت می گرفت. با تولید هر متن, هر عکس و… باید خصوصیت منحصر به فردی می گرفت و این امر باعث می شد کدهای سایت بسیار زیاد شوند وهمچنین تغییر در آنها کار دشواری بود لزا اگر می خواستید رنگ فونت سایت را عوض کنید باید تمامی کدهای رنگ هر نوشته ای را تغییر می دادید و همین کار را برای تمامی صفحات سایت انجام می دادید که در عمل برای سایت های بزرگ کاری فوق دشوار بود.

سی اس اس چگونه کار می کند؟

جداکردن محتوای متنی فایل ها از شیوه نمایش توانست هم حجم صفحات را کم کند و هم خصوصیات را متمرکز کند. اما چگونه ؟ سی ای اس ها کدهایی برای مدیریت خصوصیات شیوه های نمایش هستند مثلا خصوصیات فونت , رنگ , جداول و… با استفاده از کدهای سی اس اس شما می توانید فونت ها را تغییر داده وهمچنین رنگ آنها را عوض کنید. همچنین می توانید خصوصیات را متمرکز کنید. البته این امر مستلزم دانستن کدنویسی اچ تی ام ال می باشد تا بتوانید کدهای آن را یکپارچه نماید.

طراحی بعد از سی اس اس

برخی بر این باورند طراحی سایت قبل از سی اس اس راحت تر بوده زیرا درک از طراحی سایت آسان تر بود اما با اضافه شدن کدهای سی اس اس در کنار کدهای اچ تی ام ال که دانستن هر دو برای طراح سایت شدن امری واجب است کار را پیچیده کرده. اما همیشه این پیچیدگی به علت عدم دانش کافی از موضوعات پدید می آید و پس از درک درست از کاربرد و مفاهیم سی اس اس می توان یافت طراحی سایت از گذشته اش نه تنها سخت تر نشده بلکه امکانات جدید آن بسیار آن را جذاب تر و طاحی را زیبا نموده.

جمع بندی

کدهای اچ تی ام ال به هر محتوای متنی فایل ها خصوصیت می دادند و در خود ذخیره می کردند این امر باعث تکرار خصوصیات در نهایت افزایش حجم سایت و مشکل در تغییر آن ها می شد اما سی اس اس ها می توانند به کمک اچ تی ام ال ها تمامی خصوصیات یک سایت را به صورت متمرکز یک پارچه نمایند. این امر باعث کاهش حجم کدهای اچ تی ام ال و کاهش حجم سایت و مدیریت آسان تر خصوصیات سایت می شود. این نکته در سایت های بزرگ اهمیت زیادی دارد.

منبع » وبلاگ ایتروز

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتس‌اپ
پینترست
ایمیل
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *