رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی

5/5 - (1 امتیاز)

رسانه های اجتماعی چیست؟

رسانه‌ های اجتماعی ( Social media ) اصطلاح استفاده از فناوری‌های مبتنی بر وب، تلفن همراه و ارتباطاتی که به گفتگو تعامل داده می‌شود گفته می‌شود. رسانه‌ های اجتماعی برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اینترنت است که بر روی پایه های ایدئولوژیک و فناوری وب به کاربران, شرکت ها و سازمان ها اجازه ایجاد و تبادل تولید محتوا را می‌دهد. رسانه‌ های اجتماعی می‌تواند بر روی بسیاری از اشکال مختلف، از جمله فروم، وبلاگ ها، وبلاگ ها، میکروبلاگینگ، ویکی، پادکست ها، کامیونیتی های محتوایی ، شبکه های اجتماعی ، عکس ها یا تصاویر، ویدئو، در قالب یک نوع امتیاز بر پایه مشارکت اجتماعی، محسوب شود.

انواع رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی به دلیل گستردگی انواع مختلفی دارند که در ایتروز می خواهیم ۸ نوع از آنها را بررسی نمایم.

فروم ها

در دنیای مجازی تبادل ارتباط یک امر مهم می باشد و فروم ها و یا تالارهای گفتگو یکی از قدیمی ترین روش در رسانه های اجتماعی است و امکان تبادل اطلاعات در رابطه با موضوع خاصی را ممکن می سازد. فروم ها به اشکال مختلف ایجاد می شود برخی از فروم ها در بخشی از وب سایت قرار دارد و برخی از فروم ها مستقل و دارای سایت هستند. موضوع فروم ها اغلب در رابطه با موضوع یا موضوعات خاصی است و توسط اعضای آن مدیریت می شود.

یک شرکت خدمات هاستینگ می تواند در بخشی از سایت خود برای تبادل اطلاعات با کاربران فروم ایجاد کند و کاربران مسائل و مشکلات خود را در آن فروم مطرح نمایند یا برخی از فروم ها مستقل هستند و کل سایت را شامل می شوند. فروم ها از دسته بندی های مختلفی تشکیل شده اند که در داخل هر دسته بندی اتاق های مختلفی وجود دارند و کاربران می توانند موضوعات مرتبط را در آن ایجاد نمایند. فروم ها مکان مناسبی برای طرح موضوع, جستجو و اشتراک گذاری مطالب می باشند.

از آنجا که ماهیت فرم ها برای تبادل اطلاعات است جایی مناسب برای طرح مسئله و پرسش و پاسخ به شمار می آید.

وبلاگ ها

وبلاگ ها علاوه بر قدیمی بودنشان بسیار بین مردم محبوب هستند. بلکه نه تنها می توان از طریق آنها مطالب , تصاویر , ویدئو منتشر کرد بلکه رایگان بودن این سرویس یکی از دلایل عمده محبوبیش است. سرویس وبلاگ دهی بلاگر که توسط گوگل طراحی شده یکی از قدیمی ترین سرویس های وبلاگ دهی است البته طی چندین سال اخیر سرویس های وبلاگ دهی پارسی زبان محبوبیت خاصی بین ایرانی ها پیدا کرده که تعداد آنها رو به افزایش است اما برخی از آنها :

بلاگفا : این سرویس وبلاگ دهی هم اکنون در ایران رتبه پنجمین سایت را دارد

بلاگ : این سرویس وبلاگ دهی هم اکنون در ایران رتبه پانزدهیم سایت را دارد.

بلاگ : این سرویس وبلاگ دهی هم اکنون در ایران رتبه پانزدهیم سایت را دارد.

میهن بلاگ : این سرویس وبلاگ دهی هم اکنون در ایران رتبه هفدهم سایت را دارد.

رزبلاگ : این سرویس وبلاگ دهی هم اکنون در ایران رتبه هجدهم سایت را دارد.

فیسنما : این سرویس وبلاگ دهی هم اکنون در ایران رتبه بیستمین سایت را دارد.

پرشین بلاگ : این سرویس وبلاگ دهی هم اکنون در ایران رتبه بیست و سومین سایت را دارد.

شما می توانید با سرچ در گوگل وبلاگ های پارسی بیشتری را جستجو نماید. به غیر از انتشار مطالب , تصاویر و ویدئو در وبلاگ ها کاربران می توانند نظرات خود را با شما به اشتراک بگذارند. و یا اسکریپت های مختلفی را می توانید به وبلاگ اضافه نماید.

میکروبلاگینگ

وبلاگ هایی برای انتشار مطالب فوری و محدود در شبکه های اجتماعی می باشند. یکی از معروف ترین میکروبلاگینگ ها می توان به تویتر و نمونه های مشابه ( Pownce ) و (Jaiku) اشاره کرد که هر کدام شباهت ها و تفاوت هایی با تویتر دارند.

عضویت در میکروبلاگینگ ها رایگان است و اعضا برای هر پست که در تویتر به تویت معروف است می توانند ۱۴۰ کاراکتر را تایپ نمایند. ۹۰درصد مطالبی که در توییتر منتشر می شوند از طریق سایت اصلی توییتر ارسال نمی شوند بلکه کاربران به جهت سهولت از امکانات و ابزارهای واسطه برای ارسال توییت های شان استفاده می کنند. پیامک های موبایل، پیام های فوری و ابزارها و افزونه هایی که در مرورگرها یا در محیط کامپیوتر کاربران قابل نصب هستند از جمله ابزارها برای توییت کردن محسوب می شوند. هر کاربر توییتر داری صفحه ای شخصی است که با مراجعه به آن می توان از جدیدترین مطالب ش مطلع شد. همچنین امکان پیگیری توییت های هر شخص با مشترک شدن در آدرس آر.اس.اس خروجی اش وجود دارد.

برخی کاربران از آن برای انعکاس رویدادهای زندگی روزمره شان استفاده می کنند، برخی دیگر برای به اشتراک گذاشتن افکار و عقایدشان یا برقراری گفتگو استفاده می کنند. همچنین رسانه های جریان اصلی مثل بی.بی.سی و سی.ان.ان هم از توییتر برای انتشار اخبار فوری استفاده می کنند. توییتر کاربرد تبلیغاتی هم دارد و به عنوان مثال باراک اوباما در تبلیغاتش برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا از این رسانه اجتماعی استفاده کرد.

ویکی

وب سایت هایی هستند با امکان انتشار و ویراش محتوا توسط کاربران عادی اینترنت. فعالیت در سایت های ویکی رایگان بوده و افراد برای انتشار مطالب طولانی و گروهی مناسب می باشد.

ویکی پدیا یکی از معروف ترین وب سایت های ویکی در رسانه های اجتماعی است. یکی پدیا دانش نامه آزاد آنلاینی است که سال ۲۰۰۱ شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر بالغ بر دو و نیم میلیون مقاله فقط به زبان انگلیسی و حدود یک میلیون کاربر دارد. نمونه های مشابه ویکی به عنوان مثال ویکیا (Wikia)، ویکی هاو (wikiHow) و ویکی نیوز (Wikinews) نمونه های دیگری از سایت هایی هستند که بر اساس الگوی ویکی فعالیت می کنند.

پادکست ها

پادکست ها و یا وادکست ها فایل های صوتی و تصویری است که در اینترنت منتشر می شود. پادکست ها به معنی انتشار فایل های صوتی و وادکست به معنی انتشار فایل های تصویری است اما برخی از واژه پادکست برای هر دو استفاده می کنند. از قدیم فایل های صوتی و تصویری در اینترنت منتشر می شد اما یکی از تفاوت های پادکست ها در رسانه های اجتماعی قابلیت RSS می باشد که از طریق آن می توان آنها را به اشتراک گذاشت و یا دنبال کرد. پادکست ها همانند ضبط کننده های ویدئویی شخصی (PVRs)، بخشی از تغییر در الگوهای مصرف رسانه ای هستند که به کاربران اجازه می دهند محتوای صوتی و تصویری را هر زمان که مناسب تشخصی می دهند، ببینند و بشنوند.

وقتی برنامه جدیدی از یک پادکست منتشر می شود، سرویس های اشترک پادکست و نرم افزارهای دریافت پادکست (podcatchers) به طور اتوماتیک از طریق RSS مطلع می شوند و شروع به دانلود فایل جدید می کنند. پادکست ها هم بر روی کامپیوترهای شخصی و هم بر روی دستگاه های همراه ضبط و پخش موسیقی مانند آی پاد، قابل استفاده و شنیده شدن هستند.

کامیونیتی های محتوایی

کاربرد کامیونیتی های محتوایی مشابه شبکه های اجتماعی است. در کامیونیتی های محتوایی کابران باید عضو این سایت شوند در کامیونیتی های محتوایی کاربران می توانند قبل ار انتشار تصاویر و ویدئوهای خود آنها را ویرایش نمایند.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی بستری را فراهم می کنند تا کاربران با عضویت در آن بتوانند مطالب خود را در قالب متن , تصاویر , ویدئو , لینک منتشر و یا آن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.

شبکه های اجتماعی وب سایت هایی هستند کاربر باید برای ورود به آن ثبت نام نماید. پس از ثبت نام در شبکه اجتماعی پروفایلی در اختیار کاربر قرار می گیرد تا بتواند اطلاعات شخصب خود را وارد نماید, مطالب خود را منتشر کند. عضو گیری کرده و یا با دیگران در ارتباط باشد.

خوشبختانه شبکه های اجتماعی انواع گوناگونی برای انتشار تخصصی ویدئو و تصاویر و یا حتی ارتباطات شغلی هم وجود دارد.

شبکه های اجتماعی تولید محتوا : از جمله شبکه های اجتماعی که بر روی تولید محتوا تمرکز دارند می توان به فیسبوک , مای اسپیس , تویتر و… اشاره کرد. در این شبکه های اجتماعی امکان انتشار تصاویر و ویدئو هم وجود دارد اما بیشتر بر روی تولید محتوا متمرکز است.

شبکه های اجتماعی تولید ویدئو : در این شبکه های اجتماعی شما قادر خواهید بود ویدئو های خود را منتشر نماید برخی از سرویس های اشتراک گذاری ویدئو می توان به یوتوب , ویمو و از سرویس های مشابه پارسی می توان به آپارات اشاره کرد. یوتوب یکی از قدیمی ترین سرویس های اشتراک ویدئو در اینترنت می باشد و امکانات جالبی نظیر ویرایش آنلاین ویدئو در اختیار کاربران قرار می دهد.

شبکه های اجتماعی تولید تصاویر : سرویس هایی برای انتشار تصاویر با امکانات جالب که می توان به Flickr, Photobucket اشاره نمود.

اپلیکیشن های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در گذشته بر روی وب بوده و کاربران با استفاده از لپ تاپ و کامپیوتر های خانگی قادر به استفاده از آنها بوده اند اما با توسعه فناوری موبایل ها و تولید تبلت ها کاربران راحت تر از گذشته می توانند به شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشند.

موبایل های هوشمند و تبلت ها نه تنها شبکه های اجتماعی تحت وب را در داخل خود جای دادند بلکه باعث بوجود آمدن روش های جدیدی برای تبادل اطلاعات و ارتباطات در رسانه های اجتماعی شده اند.

اپلیکیشن های اجتماعی شکل جدیدی از شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص دادند با این تفاوت که شبکه های اجتماعی بر پایه وب بوده و با به وجود آمدن سیستم عامل های تحت موبایل اپلیکیشن های خود را تولید کرده اند و هنوز هم تمرکز اصلی بر روی وب است اما اپلیکیشن های اجتماعی با بوجود آمدن سیسم عامل های تحت موبایل به وجود آمدند و تمرکز اصلی آنها بر روی اپلیکیشن است.

اپلیکیشن های اجتماعی مانند شبکه های اجتماعی دارای دسته بندی های مختلف است که در کشورمان محبوب ترین آنها در حوزه تولید تصویر و ویدئو اینستاگرام و در حوزه تولید محتوا , تصاویر متحرک , ویدئو و… تلگرام است.

استفاده آسان از این اپلیکیشن ها و همچنین استفاده بیشتر کاربران از موبایل و تبلت باعث شده این شبکه های اجتماعی نوین مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند و در دنیای رسانه های اجتماعی آینده درخشانی داشته باشند.

منبع » وبلاگ ایتروز

اشتراک گذاری

فیسبوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتس‌اپ
پینترست
ایمیل
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *